Przekaz Hikitsuchi

 

Hikitsuchi_slide

Michio Hikitsuchi (1923 – 2004) był jednym z najbliższych uczniów założyciela Aikido Morihei Ueshiba. Rozpoczął swój trening u Ueshiby przed wojną jako nastolatek, a później zbudował Shingu Kumano Juku Dojo na polecenie Założyciela w 1953. Hikitsuchi Sensei był w nim głównym instruktorem przez 50 lat aż do śmierci. Stał się kontrowersyjną postacią jako odbiorca nieoficjalnego 10-tego dan przyznanego w 1969 roku ustnie przez Morihei Ueshiba. Byli tacy, którzy wątpili w jego autentyczność. Jednak nikt nie wątpił w status Hikitsuchi jako jednego z czołowych mistrzów aikido ery powojennej.

Hikitsuchi opowiadał o nocnym treningu z O’Sensei, w którym odciął swoim bokkenem końcówkę bokkena Ueshiby. Kawałek odleciał, a on szukał go po całym dojo. Ostatecznie Ueshiba wyciągnął go z fałd kimono, chwaląc go bardzo za jego umiejętności. Kilka miesięcy później Ueshiba dał Hikitsuchi zwój zatytułowany „Bo-jutsu Masakatsu – Oku Hisaden„. Zwój był ilustrowany przez znanego artystę Kanda Massami, i zawierał pisemne wyjaśnienia Ueshiby na temat technik. Meik Skoss, który oglądał zwój, napisał: „Jedna z fraz na zwoju jest bardzo ciekawa – „Każdy z tych obrazów jest nasieniem stu technik; oraz do dalszego badania ich.”

Fragment zwoju.

Według Clinta George’a, jednego z byłych uczniów Hikitsuchi, (ćwiczył w Shingu 15 lat), „Shingu Bojutsu” składał się z  poziomów:

  • Ikkyo – podstawowa forma, nauka oddziaływania na przeciwnika
  • Nikyo – badanie ruchu kołowego (koło)
  • Sankyo – badanie trójwymiarowego ruchu (kula)
  • Yonkyo – Jiyuwaza – styl wolny
  • Gokyo — Misogi no bo — formy zawierające techniki z poprzednich zestawów, jak i te o specjalnym, rytualnym i duchowym znaczeniu

Hikitsuchi miał rozległą wiedzę na temat Shinto norito (śpiewy religijne) i Kojiki (kroniki japońskie przesiąknięte mitologią) które poznał pod wpływam nacisków Założyciela. Był też wyświęconym kapłanem Shinto. Dzięki tym rzeczom świetnie rozumiał wypowiedzi O’Sensei które były nacechowane religijną emfazą. Hikitsuchi został opisany przez innych nauczycieli w Shingu jako „komputer Aiki” z powodu jego zdolności do recytowania praktycznie dosłownie wypowiedzi O’Sensei.

Jest niewiele informacji na temat przekazu Aikido według Hikitsuchi mimo że podróżował robiąc seminaria w USA i Europie. Na szczęście nakręcił u schyłku życia filmy instruktażowe.

W porównaniu do Saito ćwiczył Aikido mniej. Właściwie to bardzo niewiele technik w porównaniu z nim zachował, za to wykonuje je na poziomie wyższym. Nie w znaczeniu „lepszym”, raczej mniej fizycznym a bardziej mentalnym. Więcej jest w nich wyczucia intencji uke, ważne jest postrzeganie ki i przejęcie inicjatywy atakującego.

Podstawowe zasady

Przejęcie inicjatywy

Trzeba kontrolować uke od samego początku spotkania. Czekać na atak oznacza być na niego gotowym, być świadomym że przed nami jest przeciwnik. Ale to broniący się musi przejąć inicjatywę, bo czekając na uderzenie zostawi sobie za mało czasu na reakcję. Trzeba doprowadzić do sytuacji gdzie atakujący stanie się obrońcą, przejąć kontrolę nad nim. Uzyskuje się to przez zejście z linii ataku, naruszenie równowagi napastnika i kontratak w ułamku sekundy.

Szczerość ataku

Czy będąc w roli uke, atakujesz ze szczerą intencją? Aikido opiera się na tym że obie strony przenoszą czystą energię do praktyki. Błędem jest dla uke jeśli korzysta ze znajomości techniki poznanej wcześniej i modyfikuje swój atak. Prawidłowa praktyka aikido jest zależna od szczerości ataku uke

Shinken shobu

„Działanie w śmiertelnej powadze”. Musisz umieścić wszystko co masz w swoim aikido, jak gdyby twoje życie było zagrożone. W przeciwnym razie twoje prawdziwe serce nigdy nie będzie się przejawiać.

Masagatsu agatsu

„Prawdziwym zwycięstwem jest zwycięstwo nad jaźnią”. Prawdziwym celem aikido nie jest zwycięstwo nad przeciwnikiem ale nad sobą samym, poprzez oczyszczającą praktykę aikido.

Inryoku

„Siła przyciągania”. To jest to co sprawdza wolę uke do ataku I to jest to co zatrzymuje ki uke kiedy myśli on zaatakować.

Katsuhayabi

„Prędkość niezależna od miejsca i czasu”. Problem jest rozstrzygany w momencie „spotkania”. Wejście jest obustronne, niemal jednoczesne – uke atakuje ale sam w tym momencie zostaje zaskoczony.

Shugyo

„Ascetyczna dyscyplina”. Praktyka Aikido jest dyscypliną dla szlifowania własnego charakteru i godziwego życia w harmonii z boską naturą.

Takemusu Aiki

Aikido narodziło się z technik sztuk walki. Na najwyższym poziomie aikido technik jest nieskończenie wiele, rodzą się spontanicznie zależnie od sytuacji.

.

Materiały uzupełniające wiedzę:

więcej o zwoju z technikami bo

http://www.budoshugyosha.com/le-baton-de-la-vraie-victoire/

Film „The Heart of Aikido” podzielony na trzy części:

Jeśli chodzi o więcej – nie polecam nagrań z seminariów.

Najlepszy do zrozumienia jest cykl „Essential Teachings of Aikido” wydany w trzech częściach na kasetach VHS. Jest lektor angielski, ale miejscami oszczędny w słowach, i mówi chwilami za cicho. W 2015 r. cykl ten został podzielony na odcinki tematyczne i wzbogacony o napisy angielskie. Niestety dostępny jest tylko online w Aikido Journal, oczywiście nie za darmo. Na tę chwilę to najlepsze dostępne instruktażówki.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s