Siła, szybkość i kondycja w sztukach walki

autor: Sean Cochran
oryginalne wydanie: „Complete Conditioning for Martial Arts”, 2001
polskie wydanie: Inne Spacery – Sembrador, 2011 r.
liczba stron: 190
oprawa: miękka

Nie jest to pierwsze opracowanie o treningu jakie wpadło mi w ręce. Temat ćwiczeń szerszy (poza zbiorem technik) jest w prawie każdej książce o wybranej sztuce walki. Przeważnie są to ćwiczenia będące częścią rozgrzewki, lub zupełnie podstawowe, będące bazą dla technik. Inna grupa publikacji to różne poradniki kulturystyki, fitness, ćwiczeń w domu i t.p.

Z posiadanych przeze mnie pozycji wspomnę dwie wchodzące w temat metodyki treningowej. „ABC Hapkido” (S.Sterkowicz, E.Madejski) jest dogłębną analizą efektywności szkolenia Hapkido, zawierającą takie tematy jak nieformalna struktura w grupie ćwiczących czy sieciowe ujęcie kolejności nauczania poszczególnych elementów. „Struktura treningu ju-jitsu” (T.Ambroży) jest jeszcze bardziej naładowana statystykami i analizą, i skupia się na przygotowaniu do udziału w zawodach.

Zupełnie inna i bardziej przydatna dla przeciętnego adepta sztuk walki jest książka „Siła, szybkość i kondycja w sztukach walki” (Sean Cochran) którą mam przyjemność recenzować.

Początkowe rozdziały to omówienie podstaw sprawności i jej składowych. Pierwszy rozdział to wprowadzenie pojęć: siła, moc, wytrzymałość mięśni; równowaga mięśniowa; wydolność aerobowa (tlenowa) i anaerobowa (beztlenowa); elastyczność mięśni, szybkość, zwinność i t.d. Każdy ustęp tekstu to wiedza podana w przystępny sposób, bez lania wody. Podobnie drugi rozdział, „Ocena sprawności”.

Dalsza część książki to przedstawienie ćwiczeń podzielonych na rozdziały według tego co chcemy kształtować: gibkość, stabilność stawów, mięśnie „strefy mocy” tułowia, główne ćwiczenia doskonalące walkę, plyometria (eksplozywność). Jest to główna, najbardziej obszerna część książki. Każde ćwiczenie jest zilustrowane i opisane.

Są ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała, wykorzystaniem piłek różnej wielkości, maszyn z siłowni, ciężarków. Ale nie wszystkie ćwiczenia każdy może wykonać (np. nie każdy ma możliwość poćwiczenia biegu slalomem). Tu właśnie widzę mankament bo osobiście nie znam siłowni gdzie te wszystkie ćwiczenia mógłbym przeprowadzić w jednym miejscu. Przydałoby się więcej ćwiczeń opisanych, żeby każdy mógł znaleźć alternatywę w zależności od warunków do ćwiczeń jakie ma u siebie.

Końcowe rozdziały, choć niewielkie objętościowo (razem około 40 stron), są bardzo cenne. Trening aerobowy i anaerobowy, odżywianie i regeneracja, i układanie programu treningowego.

Książka nie zawiera gotowych tabelek „dzień po dniu” ile i jakich ćwiczeń wykonywać, choć jest podana przykładowa rozpiska tygodniowa. Ta książka to fundament fizycznej pracy nad sobą, podaje wiedzę, wzorce ćwiczeń, zarys programu treningowego, tłumaczy jak to działa. Ale już szczegółowy plan treningowy każdy musi opracować sam.

Publikacja może nie jest atrakcyjnie wizualnie (miękka okładka, niewielka objętość, czarno-białe zdjęcia) ale wartościowa i godna polecenia. Co składa się na moją wysoką ocenę? Plus za unikalność – w zalewie książek o rekreacji temat niszowy, i za przedstawienie specjalistycznego tematu przystępnym językiem (choć pierwsze wrażenie może być inne – każdy kto widział specjalistyczna literaturę o metodyce treningu przyzna mi rację, że tu jest prosto wytłumaczone).

Strona wydawnictwa:
http://www.innespacery.pl/nowosci/34-sila-szybkosc-i-kondycja-w-sztukach-walki.html

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s